פרסום למגזרים

 

למעלה משני מליון נפש החיים כיום בישראל נמנים עם שלושה מגזרים: יוצאי חבר העמים, חרדים וערבים. בשביל לפרסם למגזרים אלו, יש להתאים להם אמצעים פרסומיים על פי המאפיינים המיוחדים לכל קהילה.

כוח הקנייה של מגזרים אלו הוא גדול יחסית ובעל מאפיינים מיוחדים. החרדים למשל, מעדיפים פעמים רבות לקנות מוצרים איכותיים ויקרים על מנת שיחזיקו מעמד זמן רב, לכן הם גם נאמנים למותגים ותיקים. המגזר הרוסי בארץ צורך מוצרים שחלקם הגדול מיוצרים בתעשייה עצמית קטנה המספקת את צרכיו וטעמו ,ואילו המגזר הערבי מרבה לקנות במכולות ביישוביהם. לכל מגזר יש מוצרים אותם הוא מרבה לרכוש במיוחד, אם זה בשר במגזר הרוסי, ריהוט במגזר הערבי או מוצרי תינוקות במגזר החרדי. למרות כל זאת, התקציב המוקדש לפרסום במגזרים אלה הוא נמוך מאוד ביחס לאוכלוסייה ופעמים רבות גם לא מותאם למאפיינים המיוחדים של כל מגזר ומגזר.

למגזרים הללו זהות ותרבות אחרת מאשר שאר האוכלוסיה ואנשיהם מצפים שהפרסומת תפנה לזהות המורכבת שלהם. לכן, טעות היא לתרגם את הפרסומת המופנית לכלל האוכלוסייה כפי שהיא, מבלי להתאימה למאפיינים המיוחדים של כל מגזר. החרדים למשל, מחפשים לראות בפרסומות פרטים על המוצר עצמו, הם אינם רוצים לראות בפרסומות סימנים חילוניים מובהקים והפניה אליהם צריכה להיות גלויה ולא מתנשאת. המגזר הרוסי בארץ אוהב לקבל מידע בפרסומת המתאים לקהל משכיל, ובמיוחד לראות סממנים של התרבות הרוסית, אשר נתפסת אצלם כתרבות-על. כך למשל, בפרסומת לאחת החברות הישראליות המיועדת לקהילה הרוסית, נראתה ילדה המנגנת בכינור – סממן תרבותי מובהק המותאם במיוחד למגזר.

גם מבחינת ערוץ הפרסום המועדף, יש לכל מגזר העדפות שונות משלו. שלושת הקהילות הללו ממעטות להחשף לאמצעי התקשורת המרכזיים בארץ (ערוץ 2, ידיעות ומעריב, קול ישראל וגל"צ) ונוטות לצרוך כלי תקשורת פנימיים, המיוחדים להן. לכל מגזר יש מספר עיתונים משל עצמו, הן יומונים והן שבועונים (הפופולרים בהם: "וסטי" במגזר הרוסי, "א-סינארה" במגזר הערבי, "המודיע" ו"יתד נאמן" במגזר החרדי), לפחות תחנת רדיו אחת ולעולים ולערבים יש גם תחנות טלוויזיה המדברות בשפתם. במגזרי העולים והחרדים קריאת העיתונים היא רבה מאוד ופרסום בהם הוא כלי יעיל ביותר. גם הפשקווילים, פרסומים הנתלים על לוחות המודעות והקירות, מהווים במגזר החרדי כלי פרסום יעיל. במגזר הערבי אפיק פרסום יעיל הם שלטי החוצות ביישובים הערביים, להם נחשפים קהל רב ביותר, וקידום מכירות באזורי המכירה עצמם. מידע המועבר מפה לאוזן הוא אפקטיבי מאוד בכל שלושת המגזרים. כמו כן, בשנים האחרונות האוכלוסייה בכל שלושת המגזרים נחשפת יותר ויותר לאינטרנט וקיימים מספר לא מבוטל של אתרים ברשת הפונים במיוחד בשבילם.

לסיכום, בפנייה פרסומית למגזרי העולים, החרדים והערבים, יש לאתר את המאפיינים והצרכים המיוחדים של כל מגזר, כמו גם את אמצעי הפרסום האפקטיבי ביותר למגזר. כך הפרסום יהיה מדוייק ויעיל יותר בקרב קהל המטרה.

 

למאמרים נוספים

 

 

 

מוקד הפרסום טלפונים